Cadbury, a brit óriás
A cég alapítója, John Cadbury (1801-1889) egy kvéker család leszármazottja volt. Ez számunkra csak amiatt érdekes, mivel származása miatt nem mehetett egyetemre, így kénytelen volt mással foglalkozni, választása a kereskedelemre esett. 1818-ban így megnyitotta első tea üzletét Leedsben. Hat évvel később megnyitott egy fűszerüzletet is Birmingham egyik legforgalmasabb utcáján, a Bull Streeten, ahol a tea mellett kakaót és ivócsokoládét is árult már, illetve néhány saját készítésű terméket. Kvékerként fontos volt számára az egészséges életmód, emiatt a teát, kávét, csokoládét az alkohol alternatívájaként szánta a lakosok számára, amit személyes meggyőződése szerint az élet tönkretevőjének tekintett.
A cégre egyébként a későbbiekben is jellemző volt ez a mentalitás, mindig figyelemmel kísérték a fogyasztók és a dolgozók érdekeit is. Érdekes például, hogy a gyerekek védelme érdekében sokáig nem engedték meg, hogy anyák dolgozzanak az üzemekben, emiatt ha egy ott dolgozó lány férjhez ment, egy ajándék kíséretében elbúcsúztak tőle. De a cég kivette a részét a mindennapi élet különböző területein a sporttól kezdve az állatvédelemig.
1831-ben már nagyüzemi mennyiségben folyt a gyártás, emiatt Crooked Laneben nyitott egy üzemet. 1847-ben testvérét, Benjamint is bevette az üzletbe, aminek a nevét megváltoztatta "Cadbury Brothers"-re, majd át is költöztek Londonba, a Bridge Streetbe. Az alapító élete azonban nem tekinthető végig sikertörténetnek, hamarosan meghalt felesége, ő maga is beteg volt, testvérével is eltávolodtak egymástól, ezek következtében a cég üzletileg sem állt jól. Végül 1861-ben visszavonult, és a cég irányítását fiaira, Richardra ésGeorgera bízta. A cég története innentől kezdve egy végtelen hosszúságú családregényként alakult, erről számos helyen találtok részletes leírást (pl. Wikipedia).
Technológiai újdonságok
Érdekes módon az első termékek között szinte elhanyagolható volt a közvetlenül fogyasztható csokoládé, mivel ennek előállítása még nagyon gyerekcipőben járt ebben az időszakban, nem is hasonlított a manapság ismerthez. Sokkal nagyobb mennyiségben állított elő ivócsokoládét, illetve a kakaó különféle változatait (por, paszta stb.).
De ebben az időszakban a kakaó sem igazán úgy nézett ki, mint ahogy mi ismerjük napjainkban. Több mint 50% volt a zsírtartalma, ami jelentősen megterhelte az ínyencek gyomrát. A gyártók különféle trükkökkel próbálták ezt orvosolni, John Cadbury például egyebek mellet burgonyalisztet kevert a kakaóba, azonban ez a minőség rovására ment, mivel a végeredménynek már csak alig ötöde volt igazi kakaó. A választ végül Amszterdamban találták meg, ahol egy Coenraad Johannes van Houten nevű úriember feltalált egy kézi présgépet, amivel felére tudták csökkenteni a kakaó zsírtartalmát. Angliában ez a technológia még ismeretlen volt, George Cadbury volt az első, aki beszerzett egy ilyen készüléket, majd megkezdte annak használatát. A végeredmény neve: Cadbury's cocoa Essence lett. Az árusítás kicsit nehézkesen indult, mivel meglehetősen drága lett a végeredmény, de a vásárlókat sikerült meggyőzni arról, hogy ez az igazi jó minőség megéri az árát és rövid időn belül olyan népszerűvé vált, hogy 1873-ban felhagytak a teaárusítással és kizárólag csokoládéval foglalkoztak.
Ezzel a lépéssel meglehetősen sokat tettek az angol csokoládégyártás előrelépéséhez. A hírnevet tovább erősítette a hamarosan megjelenő újfajta termékük, a húsvéti csokoládétojás. Különféle ízesítésekkel, marcipán virágokkal jelentek meg az első ilyen tojások 1875-ben. Mindezzel olyan sikereket értek el, hogy a cég profiljában a mai napig megjelennek ezek. Az évek folyamán persze egyre inkább fejlődtek a díszítés területén, különböző egyéb nemzetek hatásaira (német, francia) sikerült még tovább bővíteni a repertoárt.
A kontinens csokoládégyártása azonban ebben az időszakban már meglehetősen előreszaladt, emiatt egy külső szakértőt kellett megszerezniük. 1880-ban Frederic Kinchelman francia mestercukrász segítségével a Cadbury hamarosan bővíthette termékeit különféle egyéb ínyencségekkel: nugátok, pisztácia, bonbonok, karamell és további még jobb minőségű csokoládék.
Csaknem 20 évvel később pedig már elkészültek az első tejcsokoládék is a gyárban, habár ezek első körben nem arattak túlzott sikereket. Az első kísérletek ugyanis csak tejpor, kakaó és cukor megfelelő keverékét jelentették, ami nagyon elmaradt az akkor piacvezetőnek számító svájci tejcsokoládékhoz képest. Az ezredfordulót követően emiatt az ifjabb George Cadbury belekezdett egy saját táblás csoki fejlesztésébe. Néhány éven belül siker övezte a fejlesztéseket, az első világháború idejére már piacvezetők voltak az új termékkel. A Cadbury Milk Tray 1915-ben indult útjára, hogy felvegye a versenyt a svájci vezető márkákkal, ha nem is sikerült olyan nagyra nőnie, de a nemzet szívében mindenképpen helyt talált. Ez a termék közel 100 éves örökség, továbbra is az egyik legnagyobb ajándékozási márka az Egyesült Királyságban.
2009-ben a kakaóvajat pálmaolajjal helyettesítették a jobb íz elérésének reményében, bár ezt külön nem jelezték a csomagoláson. A fogyasztók és a környezetvédők nem örültek a váltásnak, ezért visszatértek a kakaóvajhoz.
Ezt követően a történet a szokásos. Folyamatos küzdelem a piacon, folyamatos fejlesztések, néhány kiemelkedő dobás (pl. török rózsa ízesítésű csokoládék, dobozos csokoládé) és persze a meglévő termékek is további sikereket értek el. Ezek közül továbbra is kiemelkedőek voltak a húsvéti tojások, amelyeket elnézegetve egyértelmű, hogy már messze elérték a művészet szintet. Emellett azonban a cég nem ragaszkodik a 200 éves “tradicionális” cég imázshoz, termékpalettájukon mindig megjelennek a piac aktuális igényeinek megfelelő termékek is (pl. Cadbury Miniatűr Hősök gyűjtemény…).
Küzdelem a multikkal
Bár pénzügyileg a cég sikeres, történelme során számos tulajdonosváltást élt meg. George Cadbury fia, Lawrence a háború után vette át a vállalkozást, majd 1969-ben egyesült a Schweppes italgyártó céggel, így létrehozva aCadbury Schweppest, mely olyan termékekkel állt elő, mint aSunkist, a Canada Dry vagy aTyphoo Tea. 2007 márciusában a Cadbury Schweppes bejelentette, hogy szeretne szétválni, a vállalat egyik része kizárólag a csokoládé-, a másik pedig az italgyártásra fókuszálna. Ez 2008. május 2-án történt meg, az italgyártó cég Dr. Pepper Snapple Group néven működött tovább.
2007 októberében a Cadbury plc bezárta Keynshamben működő gyárát, ezzel 500-700 munkahely szűnt meg. A termelést angol és lengyel üzemek vették át.
2007 októberében a Cadbury plc bezárta Keynshamben működő gyárát, ezzel 500-700 munkahely szűnt meg. A termelést angol és lengyel üzemek vették át.
2009. szeptember 7-én a Kraft Foods 10,2 milliárd fontos ajánlatot tett a Cadburyért, de a tulajdonosok nemet mondtak, mivel szerintük ennél jóval többet ér a cég. A falánk óriás azonban nem adta fel és pár hónap múlva, 2010. február 5-ére a Cadbury részények 75%-át megvette a tőzsdén. Néhány hónappal ezelőtt az utolsó Cadbury sarj is lemondott, így mára az egyetlen ami a családot össze köti a csokoládéval - a mindig jól felismerhető aláírás a csokoládépapíron.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése